Terugblik reisjaar 2016

Het lijkt me een leuke gewoonte voor mijn blog om ieder jaar terug te blikken op de reisjes en reizen die we gemaakt hebben. En aangezien het bijna oudejaarsdag is, ben ik nog net op tijd! Dit jaar stond vooral in het teken van de droomreis die we de laatste vier maanden van het jaar hebben gemaakt. Maar daarvoor hebben we ook nog wat leuke, kleinere dingen gedaan 🙂

Januari – bijkomen van Marokko

Eigenlijk telt het natuurlijk niet voor 2016, maar het geeft wel een beeld waarom we de eerste maanden van het jaar niet weg zijn geweest. Precies een jaar geleden kwamen we terug van anderhalve week Marokko. Omdat we allebei toen niet echt lekker in ons vel zaten, besloten we met de kerst naar de zon te gaan. Geen rondreis, maar lekker relaxen op één plek en wat uitstapjes maken. Dat uitrusten is in elk geval gelukt! Maar niet op de manier die je graag zou willen. De eerste helft van de vakantie was ik namelijk ziek en de tweede helft Chris. Veel hebben we dus niet gezien, maar wat waren we uitgerust! We zaten in de (toeristische) kustplaats Agadir en hebben gelukkig nog wel van het lekkere weer kunnen genieten.

Mei – België

België is echt mijn favoriete land voor een weekendje weg dichtbij. Niet al te ver rijden en dan toch een hele andere sfeer dan Nederland. Ik hou van de mooie, oude steden als Brugge en Antwerpen en de heerlijke Bourgondische levensstijl. Deze keer gingen we naar de Ardennen, waar we via vakantieveilingen.nl een lang weekend in een soort tent hadden gescoord. Deze keer hadden we toch ook weer een beetje pech. Waar het vrijdag bij aankomst heerlijk weer was, zakte de temperatuur de dagen erna met tien graden en was het toch behoorlijk koud voor kamperen! Wat we met het boeken nog niet wisten, was dat Chris net geopereerd zou zijn aan zijn knie. Lekker actief bezig zijn, zoals je kan verwachten in de Ardennen, zat er dus niet in. Wel bezochten we de mooie grotten van Remouchamps, gingen we heerlijk uit eten en deden we heel veel spelletjes.

Juni – Groet

In juni trouwde een goede vriendin van mij op een superfijne locatie in het dorpje Groet aan de Noord Hollandse kust. Een mooie gelegenheid om een weekendje achteraan te plakken! We vonden een hele knusse, sfeervolle bed & breakfast in een oude boerderij. Zo eentje waar ze het brood vers bakken, kippen rondlopen en de groenten uit eigen tuin komen. Wat een fijne locatie! Het was op loopafstand van de bruiloft en de dagen erna maakten we een fijne, maar frisse strandwandeling en verkenden we de leuke dorpjes langs de kust.

Juni – Tsjechië

Door omstandigheden had Chris ineens twee weken vrij eind juni. Heel vervelend 😉 Het voelde eerst redelijk asociaal om gewoon nog twee weken weg te gaan, terwijl we over twee maanden al op een lange reis gingen. Maar waarom ook niet? Thuiszitten in de vakantie is sowieso niks voor ons. We zochten een budgetvriendelijke bestemming en besloten met eigen auto een leuke roadtrip te maken door Tsjechië. We begonnen in Děčín, met het prachtige nationale park Bohemian Switzerland in de achtertuin, en reden vervolgens naar het hoogtepunt Praag. Een geweldige stad! Daarna leidde de roadtrip ons via de regio Pilzen en nog een laatste overnachting in Duitsland weer naar huis. Een heerlijke reis en echt een aanrader!

September tot december – droomreis

Op 29 augustus was het dan zover! We vertrokken voor vier maanden op onze langverwachte droomreis. We begonnen in Vietnam, het land met de prachtige rijstvelden, onvoorstelbaar grote grotten, sfeervolle stadjes, vriendelijke mensen en heerlijk eten. We vervolgden onze weg door de heftige geschiedenis, mooie natuur, gouden tempels en gezellige kleine dorpjes van Cambodja en besloten last minute ook Maleisië aan ons lijstje toe te voegen. Daar genoten we van wereldstad Kuala Lumpur, de mooie hooglanden in het binnenland en uiteraard één van de paradijselijke eilandjes voordat we door vlogen naar het bijzondere Nieuw Zeeland. Wat een ontzettend prachtig land is dit, onvoorstelbaar veel mooie plekjes vind je hier! Hierna werden we nog zeer positief verrast door het mooie en bijzondere Taiwan, waarna er helaas een einde aan de reis kwam. Een onvergetelijke reis, die hopelijk ooit (snel?) een vervolg krijgt!

Qua reizen was dit toch echt wel het mooiste jaar van mijn leven. We hebben zoveel mogen zien en ook de ervaring van een lange reis is iets dat niemand me meer afpakt. Ik ben heel benieuwd wat 2017 ons op reisgebied gaat brengen. Via deze weg wil ik jullie allemaal een hele gezellige jaarwisseling wensen en alle goeds, gezondheid en veel mooie reizen in 2017!