My Travels: Bijslapen, bootje varen en fietsen in Ninh Binh

Nadat we lekker vroeg werden wakker gemaakt in de nachttrein, zette de taxi ons rond 6.00 uur af bij het kantoor van Friends Travel. Hier hadden we de Ha Long Bay tour geboekt, maar ook de tickets voor de nachttrein en voor de bus naar ons volgende plekje: Ninh Binh. Erg relaxed dat we daar een ontbijtje kregen, sowieso fijne service daar!

Op weg naar Ninh Binh

Na een korte stop om de tempels in Hoa Lu te bekijken, kwamen we aan in ons fijne guesthouse vlakbij het centrum van Ninh Binh. Hier in de buurt ligt Tam Coc, ook wel ‘Ha Long Bay op het land’ genoemd en de reden van onze stop. In het guesthouse werden we verwelkomd door de Nederlandse vriend van de eigenaresse, die ons de kamer liet zien. Tot ons grote plezier hadden we een balkon én voor het eerst een zacht bed! Omdat we vrij vermoeid waren na Sapa, was dat een welkome verrassing en konden we een paar goede nachten maken om echt bij te komen.

dsc00772  dsc00773  dsc00780  dsc00787

Lekker fietsen!

We waren blij dat we nu weer echt vrij zijn om te doen wat we willen, na toch een dag of vier/vijf aan een tour vast gezeten te hebben. Ninh Binh kon namelijk ook weer per tour, maar vanaf nu willen we zoveel mogelijk de dingen zelf gaan doen. Dus huurden we de volgende dag, na heerlijk te hebben uitgeslapen, een paar (veel te kleine) fietsen om de omgeving te verkennen. In ons guesthouse raadden ze de boottocht in Trang Nha aan in plaats van die in Tam Coc. Deze scheen mooier en minder druk te zijn, dus we besloten ervoor te gaan.

dsc00796  20160908_163248

Bootje varen in Trang Nha

De boottocht (dit is een roeibootje waar je met z’n vieren in past) was erg mooi en de omgeving is inderdaad ietwat gelijk aan Ha Long Bay; indrukwekkende bergen schieten uit het landschap omhoog. Af en toe ging de boot door een grot, sommigen zo laag dat je op de grond moest gaan zitten. Een toffe ervaring, maar ik moet eerlijk zeggen: doordat we net Sapa en Ha Long Bay hebben gezien, wat behoorlijk indrukwekkend was, hadden we het op den duur wel gezien. Na de boottocht en een lekkere Pho (noodlesoep) fietsten we nog naar Chua Bai Dinh om daar in 500 treden de top van de berg te bereiken voor een prachtig uitzicht!

dsc00803  dsc00812  20160908_151030  20160908_152032

Lekker Vietnamees eten

Vanuit het guesthouse kregen we een tip voor een goed en goedkoop eettentje in de buurt. Een erg leuke ervaring! Eenvoudig, maar lekker. De eigenaar staat ter plekke te koken op straat in een grote wok. Binnen staan twee grote kookpannen en in de ruimte een aantal tafels met plastic stoeltjes eromheen. Er is geen menu en de man sprak amper Engels. Gewoon eten wat de pot schaft kennelijk. En dan weet je het eigenlijk wel… dan eet je gewoon lekker. En jawel: een lekker bordje fried rice met groenten. Daarbij wat komkommer en een soepje en later nog een glas thee met ijs. Toen we opstonden om te betalen, was de rekening welgeteld 50.000 Dong: ongeveer twee Euro. Volgens mij hebben we nog nooit zo goedkoop avond gegeten hier!

En weer door!

Na twee nachten in ons zachte bedje, reisden we per trein verder naar Phong Nha. Een rit van zo’n 8 uur en daarna nog drie kwartier in een busje. Gelukkig zijn de treinen in Vietnam best comfortabel en ging de tijd snel voorbij. Wat nog wel voor een nare nasmaak zorgde, was dat we in Ninh Binh onze was hebben laten doen (bijna alles was inmiddels vies) en daarna kledingstukken kwijt waren. Wij denken dat iemand het heeft meegenomen, bij het guesthouse denken ze dat wij ze ergens anders hebben laten liggen. Wat volgens ons zeer onwaarschijnlijk is, omdat we altijd erg voorzichtig zijn. Bovendien is er daarvoor teveel weg; je kunt wel eens één dingetje vergeten, maar geen vier dingen. Balen natuurlijk, maar gelukkig zijn het maar spullen. En nu hebben we een goede reden om te gaan shoppen!