My travels: roadtrip door prachtig Kroatië

In de zomer van 2015 maakten wij een gave roadtrip, die ons uiteindelijk door drie landen leidde: Kroatië, Slovenië en Italië. We reden met eigen auto en hadden behalve de eerste paar nachten in Kroatië (en een tussenstop in Duitsland op de heenweg) niets geboekt.

Hoofdstad Zagreb

Zonder al te veel oponthoud rijden we via Duitsland, door de prachtige bergen van Oostenrijk, dwars door het mooie Slovenië uiteindelijk Kroatië binnen via de noordgrens ter hoogte van Zagreb. Dit is direct het beginpunt van onze rondreis. Zagreb is de hoofdstad van Kroatië en staat bol van de musea. Ik moet eerlijk zeggen dat Zagreb ons wat is tegengevallen. Je kunt er fijn wandelen door de beneden- en bovenstad, er is een grote kathedraal, botanische tuin, een markt onder een zee van rode parasols en je komt her en der mooie gebouwen tegen die veelal musea blijken te zijn. Kunstliefhebbers kunnen hier dan ook het hart aan ophalen, maar aan ons is dat niet zo besteed. En zo waren we in het centrum eigenlijk al gauw uitgekeken.

Kroatie-Slovenie-Italie2015 050  Kroatie-Slovenie-Italie2015 259  Kroatie-Slovenie-Italie2015 034

Gelukkig hadden we een heel fijn en groot Airbnb appartement, waar we wat bij konden komen van de reis. Op aanraden van onze host zijn we gaan eten bij Batak Grill. Wát een lekker eten! In heel Kroatië niet meer zo goed gegeten. En ook nog eens voor een heel fijn prijsje. Aanrader! Let wel op dat je de bijgerechten apart moet bestellen, maar gelukkig helpt de vriendelijke bediening je goed. Daarnaast hebben we onze tijd in Zagreb gevuld met een bezoek aan de Zagreb Zoo (klein, maar fijn!) en, omdat het ontzettend heet was, een verkoelende duik in Jarun Lake. Verwacht een aangelegd meer met kiezelstrand en ligweiden, maar het is heerlijk om op je handdoekje met een koud (Radler)biertje te kijken naar de waterskiërs, die hun kunsten aan het oefenen zijn.

Prachtig Plitvice

Na een paar dagen Zagreb zijn we doorgereden naar het hoogtepunt van het land: Nationaal Park Plitvice, oftewel de Plitvice meren. Met recht een hoogtepunt te noemen! Want wát een natuurschoon; prachtige heldere meren in de mooiste kleuren blauw en groen met maar liefst 90 watervallen. Het lijkt wel of je in een sprookje terecht bent gekomen, dit moet je gewoon met eigen ogen zien. Het park bestaat uit benedenmeren en bovenmeren, 16 in totaal, die in elkaar overlopen via verschillende watervallen, groot en klein. We hebben er twee dagen rondgelopen en keken onze ogen uit. Het is er echt prachtig, ik heb zelden zulk blauw water gezien, een ontzettende must-see!

Kroatie-Slovenie-Italie2015 104  Kroatie-Slovenie-Italie2015 148  Kroatie-Slovenie-Italie2015 120  Kroatie-Slovenie-Italie2015 099  Kroatie-Slovenie-Italie2015 171  Kroatie-Slovenie-Italie2015 145

Aan de kust

Na ruim een week het binnenland van Kroatië te hebben gezien, waren we erg benieuwd geworden naar de kust! Na een prachtige rit van zo’n 2,5 uur kwamen we aan in Ražanj, een klein dorpje tussen Trogir en Šibenik. Echt een fijne plek, waar we in een heerlijk appartement zaten met zwembad en hele vriendelijke eigenaren. Een oase van rust, waar we ook wel aan toe waren. Er was welgeteld één restaurantje, een kleine supermarkt, een prachtig uitzicht en een kustlijn bestaande uit kiezelstrand en betonblokken (inclusief zonnende mensen) met hier en daar een trappetje om de zee in te gaan. Het was wel oppassen voor de vele stekelige zee-egels, dus zwemmen met waterschoenen of sandalen!

In het nabijgelegen Rogoznica kon je terecht voor wat meer gezelligheid; leuke restaurantjes en winkeltjes, maar ook de broodnodige zaken als een grotere supermarkt en een pinapparaat. Het mooie was dat je daar met de taxiboot naartoe moest. Heerlijk! Een stukje varen, genieten van het uitzicht en daarna na een fijne wandeling neerploffen op één van de gezellige terrasjes. Omdat ik me niet zo goed voelde deze dagen, hebben we vooral genoten van het weer, het zwembad, de zee en de rust. Wel hebben we de oude havenstad Trogir nog bezocht. Tip: bovenin de toren van de kathedraal heb je een prachtig uitzicht over de stad en bovendien waait er een aangenaam windje. Wat vooral fijn is aan Trogir zijn de vele kleine straatjes en steegjes om heerlijk in te dwalen.

Kroatie-Slovenie-Italie2015 227  Kroatie-Slovenie-Italie2015 243  Kroatie-Slovenie-Italie2015 258  Kroatie-Slovenie-Italie2015 231

Kroatië is een geweldig vakantieland met prachtige natuur, mooie steden, fijne kleine dorpjes, hele vriendelijke mensen, heerlijk eten voor fijne prijsjes en heerlijk weer. Omdat wij het weer net iets té heerlijk vonden (lees: behoorlijk heet en ook nog eens een auto zonder airco), zijn wij na ons kustavontuur doorgereden naar het noordelijker en iets koeler Slovenië. Lees hier hoe deze reis verder verliep.