My travels: de Julische Alpen in Slovenië

Wauw wat is Slovenië een mooi land! In de zomer van 2015 maakten wij een gave roadtrip, die ons uiteindelijk door drie landen leidde: Kroatië, Slovenië en Italië. De middelste heeft ons echt verrast. We reden met eigen auto en hadden, behalve de eerste paar nachten in Kroatië, niets geboekt. Dit reisverslag gaat verder op waar we in Kroatië waren gebleven: lees hier het vorige verslag.

Vanuit het zuiden van Kroatië hadden we een lange rit voor de boeg. Maar hé, we zijn op vakantie, dus doen het rustig aan en maken lekker veel tussenstops. Via Booking vonden we een mooi plekje in het noordwesten van Slovenië, midden in de Julische Alpen. Onderweg passeerden we de hoofdstad Ljubljana (schijnt erg leuk te zijn), maar die bewaren we voor een volgende keer. Nu rijden we naar het mooie plaatsje Bovec, midden in een prachtige omgeving waar je supermooi kunt wandelen, maar ook mountainbiken, raften, canyoning, kajakken, etc. De Soča rivier kronkelt door dit gebied en zorgt meer dan eens voor fijne fotogenieke momenten. In Bovec zelf vind je alles wat je nodig hebt: supermarkt, VVV, genoeg bureautjes om tours te boeken en genoeg leuke restaurantjes en terrassen.

Kroatie-Slovenie-Italie2015 417  Kroatie-Slovenie-Italie2015 367

Fantastische omgeving

In deze omgeving is het fantastisch om met je auto op de kronkelwegen door de bergen te rijden, langs de Soča rivier (tip: bezoek ook de bron van de Soča), en gewoon te stoppen als je iets moois ziet: een mooie brug, prachtige kloven waar je recht in het blauwe water kijkt of een paadje waar je een stuk langs de rivier loopt. We hebben een korte wandeling naar de Boka waterval gemaakt en onderweg terug via de rivierbedding. We waren er in de zomer, dus de rivier staat dan vrij laag, je kon bv. ook niet raften. Maar je kon wel heerlijk afkoelen (voor zwemmen was het water erg koud) en wat van het heldere bergwater drinken. Vlak over de grens met Italië ligt nog een prachtig meer: Lago del Predil, ook een stop waard. Ook zijn er wat oude bunkers en fort Kluže in de buurt, die je kunt bezoeken.

Een echte aanrader is de berg Mangart! Daar kun je een heel eind naar boven met de auto (toegang: € 5,-). De rit alleen al is geweldig; steeds hoger, haarspeldbochten, smalle weggetjes, uitgehakte tunnels dwars door de bergen en adembenemende uitzichten! Bovenin parkeer je de auto en kun je lopend (als je wil) nog verder. Dat was een behoorlijk eind, dus we kozen ervoor een lage top nog een klein stukje te beklimmen zodat we de andere kant ook konden zien. Er waren wel mensen met hele klimuitrustingen bij zich, je kunt hier als klimmer goed terecht! Zo ook als fietser, ik ben de tel kwijt van hoeveel mountainbikers we zijn tegengekomen. Nog een tip: bovenop een berg is het koud! Logisch natuurlijk, maar daar hadden wij niet over nagedacht. Neem dus vooral een trui/vest mee.

Kroatie-Slovenie-Italie2015 403  Kroatie-Slovenie-Italie2015 420  Kroatie-Slovenie-Italie2015 394  Kroatie-Slovenie-Italie2015 344  Kroatie-Slovenie-Italie2015 365  Kroatie-Slovenie-Italie2015 318

Superfijne accommodatie

We verblijven in een heel fijn appartementje dichtbij Bovec. Officieel zitten we in het dorpje Log Pod Mangarten (juist… daarom zeg ik Bovec). Hier zit je in het hart van Nationaal Park Triglav en zijn we omringd door enkele van de hoogste toppen van de Julische Alpen. Echt fantastisch! Motel Encijan wordt gerund door een supervriendelijk echtpaar, dat naast het motel ook een restaurant heeft waar je heerlijk kunt eten. Ik houd echt van die kleinschalige accommodaties, waar de passie en liefde voor het werk er bij de eigenaars vanaf spat. Zo was het ontbijt ook gewoon goed, in een heel klein kneuterig zaaltje, maar met alles wat je nodig had. En op mijn vraag of er toevallig een wasservice in de buurt was, werd meteen aangeboden om dat met hun eigen was mee te nemen (“no charge, we have very big machines, is no problem”) en kregen we de volgende dag een netjes opgevouwen stapel kleding terug. Super!

Had ik al verteld dat er bij dit motel een zwembad én hottub zit?! Je moet alleen wel eerst even vliegen scheppen in het zwembad… En de bedjes zijn schaars of kapot. Maar de hottub was geweldig! ’s Avonds in een lekker warm bad chillen en sterren kijken met een koud drankje in je hand. Ook zo fantastisch: beneden staat een koelkast met drinken, voor na openingstijden. Pak het drinken dat je wilt en reken het af met uitchecken, alles op basis van goed vertrouwen uiteraard. Ik hou d’r van.

Kroatie-Slovenie-Italie2015 416  Kroatie-Slovenie-Italie2015 359  Kroatie-Slovenie-Italie2015 382

We verbleven hier vier dagen en hebben vooral genoten van de natuur en een relaxed tempo aangehouden. Ik kampte nog met wat energieproblemen, dus het was goed om rustig aan te doen. Fijne bijkomstigheid was dat de temperatuur hier een stuk aangenamer was dan in het hete Kroatië waar we vandaan kwamen; het heeft zelfs een middagje geregend (dat was dan ook weer niet de bedoeling).

Staat Slovenië al op jouw lijstje? We zijn er kort geweest en hebben er doorheen gereden, maar man, wat een prachtig land! Ook weer hele vriendelijke mensen, supermooie natuur en genoeg te beleven. Na deze stop in Slovenië vonden een mooie plek over de grens en reden we verder naar Italië. Lees hier hoe deze reis verder verliep.