My Travels: Prachtig Ha Long Bay

Er waren een paar plekken waar ik voor deze reis écht heel erg naar uitkeek en waarvan ik verwachtte dat het hoogtepunten zouden zijn. Ha Long Bay was er zo eentje; alle foto’s die ik hiervan zag waren om bij weg te dromen en alle blogs die ik erover las waren unaniem: hier moet je zijn geweest. En dus gingen we 🙂

Bij Friends Travel Vietnam boekten we de ‘Real Halong Bay Experience’ van 3 dagen en 2 nachten. In één woord: geweldig! Echt, wát een plek, we hebben van elke minuut genoten (behalve ‘s nachts, maar daarover zo meer). De eerste dag van de tour begon vroeg, want om 7.30 uur moesten we bij het kantoor van Friends Travel zijn. Daar werden we opgehaald met een minibus om vervolgens na 2 uurtjes aan te komen bij de pier en op de speedboot te stappen. Na een half uur varen, kwamen we aan bij de boot, waar we de hele dag door de baai zouden varen. Het leuke was dat we gewoon midden op zee overstapten op onze boot, die daar voor anker lag.

dsc00327  dsc00242    dsc00251

De rest van de dag zaten we op deze boot, met 16 anderen (geen Nederlanders!) én onze tour guide Handsome Boy, een hele grappige, jonge, goed Engels sprekende Vietnamese gids. Ha Long Bay bestaat uit zo’n 2000 kleine eilandjes, die in de gekste en mooiste vormen de zee uit steken. Constant zie je deze in de verte uit de mist opdoemen en zie je links en rechts de mooiste rotsachtige en groene bergen. Een beetje sprookjesachtig is het wel. We hebben zo’n 6 uur gevaren en onderweg gestopt voor een onvergetelijke kajaktocht waar je je echt middenin de natuur voelt en ergens anders om van de boot te springen en lekker te zwemmen.

dsc00304  dsc00354  dsc00428  dsc00444

Rond etenstijd kwamen we aan bij ons privé (!) eiland Cat Ong, waar we de rest van de tijd verbleven. Een prachtig eiland met een klein strand, waar een aantal bungalows op gebouwd zijn en aan één kant een groot hoofdgebouw waar we aten en ‘s avonds konden relaxen. Verder was er niks op het eiland! Echt fantastisch. We hadden een dormstay geboekt, dus zouden in een slaapzaal slapen (de tour was al duur genoeg dus om nou ook nog een privékamer te boeken…). Maar we hadden mazzel! Ik weet niet waarom, maar op één of andere manier moesten ze de kamers anders indelen en kwamen wij terecht in een supermooie, grote tweepersoonskamer die niet onderdeed voor een honeymoon suite!

dsc00379  dsc00401  dsc00480  dsc00483

De dag erna deden we nog een korte, maar moeilijke en daardoor hele zweterige, hike naar de top van het eiland voor een mooi uitzicht. Verder hebben we lekker gerelaxt en ‘s middags wat gezwommen, op het strand gezeten en bijgeslapen van de nacht (kom ik nog op…). In de avond deden we een hike naar de andere kant van het eiland om daar op het strandje de zonsondergang te bekijken. Heel erg mooi! De meeste van de groep waren toen al weg, die hadden een twee dagen / één nacht tour geboekt en dus zaten we daar met z’n vieren, heerlijk! Op de laatste dag gingen we met de boot naar het hoofdeiland Cat Ba om daar een trekking naar de top van het Cat Ba National Park te doen. Ook weer fantastisch! En lekker zweterig 😉 Ik was even vergeten hoeveel en waar je allemaal kunt zweten, pff! Maar gelukkig ben ik niet de enige en loopt iedereen er zo bij.

dsc00389  dsc00486  dsc00499  dsc00524

Deze tour was echt geweldig, zeker een hoogtepunt! De fantastische uitzichten, heerlijk op een boot varen met een constant mooi uitzicht, superlekker eten, hele leuke mensen; hier moet je inderdaad écht heen. Deze tour nam een andere route dan de meeste toeristenboten, want we zijn er denk ik maar drie tegengekomen onderweg. Bovendien was het erg leuk dat je een paar dagen optrekt met dezelfde gids, want we hebben veel van hem geleerd over zijn leven en de Vietnamese cultuur.

En wat er nou ‘s nachts gebeurd was, waardoor we niet konden slapen? Nou, we hadden een (kleine) rat op de kamer! Juist ja, heerlijk. We hadden wat eten op de kamer en ik was vergeten dat de gids had verteld dat goed op te bergen vanwege de mieren. We lagen al even op bed, maar sliepen nog niet door de hitte, toen we geritsel hoorden. Naast ons bed stond een heel groot stenen bad, vrij diep (bijna een meter) en daar zat ‘ie… de rat. Dan denk je misschien dat je hem erin kunt laten zitten, want hij kan er toch niet uit, maar wist je dat ratten kunnen springen?! Nee, ik ook niet. En hoog ook! Hij sprong er steeds bijna uit; dat risico konden we natuurlijk niet nemen en dus probeerden we hem te vangen. Uiteindelijk is dat gelukt, maar helaas wel met een beetje geweld. Door al dat heen en weer gevlieg hadden we het natuurlijk bloedheet, maar we moesten terug in bed, waar het sowieso al heet was. Daarna zag ik constant de springende rat voor me (echt heel creepy) en beeldde ik me bij elk geluidje natuurlijk van alles in. Tel daarbij op dat het bed (zoals overal in Vietnam) ontzettend hard was en we, omdat het niet allemaal even fris was, ook in onze lakenzak lagen waardoor je niet zo vrij kunt bewegen en je hebt een slechte nacht. Vier uurtjes geslapen, terwijl we juist nog moe waren van de reis en het vroege opstaan die ochtend. Het was het blijkbaar wel waard, want ondanks die slechte nacht was Ha Long Bay een absoluut hoogtepunt en had ik het voor geen goud willen missen!

4 Comments

1. Haha, super leuk geschreven!
    Tijdens het lezen dacht ik steeds: wat is er nu ‘s nachts…
    Was het een rat(je)… 😉
    Maar ik snap (voor zo ver dat kan) heel goed dat je niet meer zo lekker slaapt!

(Ik ben even alle berichten aan het bijlezen :D)
    x Mattanja

1. Hoi Ellen, ja deze tour was inderdaad heel gaaf! Zeker een aanrader 🙂 Wij hebben het gewoon ter plekke geboekt en dat was geen probleem. Wel waren we in het laagseizoen, ik weet niet of het in het hoogseizoen snel vol zit. Mocht je dan gaan; je kunt ze altijd even een berichtje sturen om te vragen of reserveren nodig is. Veel plezier!