Live reisverslag Zuid-Afrika: noord naar zuid

Het vorige reisverslag eindigt bij het dorpje Clarens, vlakbij de prachtige Golden Gate Highlands. Omdat Clarens zo’n fijn dorpje is en we behoefte hebben aan een beetje rust, blijven we hier een extra dag. Dat vind ik toch wel het allerfijnst aan reizen op de bonnefooi; de vrijheid! Wil je ergens een dagje langer blijven? Dan kan dat gewoon. Heerlijk!

In Clarens zelf is verder niet veel te beleven. We wandelen een beetje door het dorp, proeven wat biertjes in de lokale brouwerij, eten het lekkerste eten in een Portugees restaurant en ik werk een beetje aan m’n blog. Voor we het weten is de dag alweer voorbij en is het tijd voor een lange reisdag.

Clarens  Clarens

De oversteek naar het zuiden

In zo’n 8 uur tijd rijden we van Clarens naar Graaff-Reinet. Onderweg komen we ontzettend mooie landschappen tegen, maar regent het ook ineens een hoop. Waar we eerder steeds genoten van zo’n 35 graden, is de temperatuur ineens met 25 graden gezakt! Na een lange rit, komen we aan bij de nicest people ever in onze Airbnb. We worden super hartelijk ontvangen en krijgen meteen wat goede tips over de omgeving.

Valley of Desolation

De meeste mensen komen naar Graaff-Reinet voor de omgeving. Om het dorp heen ligt namelijk het Camdeboo National Park met als hoogtepunt de Valley of Desolation. Een prachtig uitzichtpunt over een enorme uitgestrekte vallei. Helaas is het de hele dag bewolkt en wat regenachtig, waardoor we besluiten de vallei te bewaren voor de volgende dag. We komen erachter dat Graaff-Reinet op zichzelf niet erg bijzonder is. We bezoeken wat musea, eten super lekkere boboti en kudu steak en lunchen in het gezellige Polka restaurant. Je weet wel, zo’n gezellige theetentje met openhaard, waar je ook allerlei lekkere dingetjes kunt kopen.

De volgende dag kijken we vol goede moed uit het raam en jawel hoor: strakblauwe lucht! Perfect weer voor de Valley of Desolation. En dat blijkt! Wat een geweldig uitzicht heb je hier. Het is echt even alsof je aan het einde van de wereld bent. Bovenop de berg lopen we nog een trail van een uur, waarbij we ons constant vergapen aan de uitzichten. Geweldig park dit!

Valley of desolation  Valley of desolation Valley of desolation  Valley of desolation

Het grote weerzien

En dan is het zover! De hele reden van ons bezoek aan dit geweldige land (zie blog Nieuwe Reisplannen): een bezoek aan mijn goede vriendin Geertje! Het is bizar dat we al een week ineens in hetzelfde land zijn en het voelt steeds ontzettend onwerkelijk dat we haar daadwerkelijk gaan zien. Het weerzien was dan ook echt geweldig! Gillen, springen, knuffelen, alles. Je kent het wel; typisch vrouwen, geloof ik 😉

Jeffreys Bay

Wat hebben we een geweldig fijne tijd bij Geertje! We zijn een lang weekend in het gezellig surfersstadje waar ze woont: Jeffreys Bay. We kletsen bij, eten gezellig met elkaar, ontmoeten haar vrienden, bezoeken het nabijgelegen St Francis Bay, doen een dagje strand met een groep vriendinnen en knuffelen heel wat af. In St Francis zien we vanaf het strand  in de verte een walvis! Op zondag mee naar de kerk, waar het op z’n zachtst gezegd een tikkeltje anders gaat dan in onze kerk in Nederland. Heel gaaf om mee te maken!

Zuid-Afrika  Zuid-Afrika

Mee naar school

Een van de meest bijzondere dingen is toch wel om met haar mee te gaan naar de school waar ze werkt. Wauw, wat ben ik daar diep geraakt. De school heeft zo’n 100 kinderen met een beperking en het werk wat ze doen is gewoonweg fantastisch. Wat een hart hebben zij voor deze kinderen. Het is echt hun missie om deze kids een kans te geven. Geertje heeft een klas met zeven prachtige jongens. Ik heb natuurlijk al vaak foto’s gezien en ze praat altijd vol trots over ‘haar jongens’; ontzettend bijzonder om ze nu in het echt te ontmoeten. Het welkom en afscheid gaat gepaard met veel knuffels. Mooi om te zien wat Geertje hier doet en ik ben dan ook waanzinnig trots op haar! Meer weten? Check haar blog of kijk op de site van Victory4All.

Inmiddels zijn we weer op pad en neergestreken in Addo, waar we morgen naar het Addo Elephant National Park gaan. Je raadt het al: er zijn veel olifanten! Overigens ook genoeg andere dieren. We zijn heel benieuwd!