My Travels: genieten (of toch niet) op Pulau Pangkor

Het leek ons de perfecte combinatie voor onze beperkte tijd in Maleisië: stad, natuur en eiland. Dus na Kuala Lumpur en de Cameron Highlands gingen we voor een heerlijk eiland met ongerepte natuur en fijne stranden. Pulau Pangkor it is!

Bij aankomst op het prachtige eiland Pangkor (Pulau betekent eiland) moeten we even wennen aan hoe rustig het hier is. We zien maar weinig andere westerse toeristen (op zich niet erg) en een aantal lokale toeristen, maar het is hier zo rustig dat een heleboel winkels en restaurants gesloten zijn. Vooral dat laatste zorgt ervoor dat het niet gezellig of levendig oogt. We lopen langs een ATV (quad) verhuurder waar we wat informatie inwinnen. Het is ietwat aan de prijs, maar omdat we allebei in eerste instantie een beetje teleurgesteld zijn in het eiland, lijkt het ons goed om iets leuks te doen. En dus stappen we op de quads en rijden de gids achterna over de weg, door de jungle en over het strand. Vooral de jungle was heel tof; over allerlei hobbels en af en toe stijl omhoog en naar beneden, supergaaf!

dsc03648  dsc03529  dsc03534  dsc03546

Coral bay

We verblijven in Nipah Bay; hier is het strand niet zo leuk, maar heb je wel een aantal winkeltjes en restaurants. Een klein stukje verderop ligt Coral Bay, waar je lekker kunt liggen en een aantal restaurants aan het strand zijn. Hier brengen we de eerste avond door en delen we een heerlijke pizza! Tegen die tijd beginnen we te wennen aan het eiland en beseffen we ons dat het hier toch eigenlijk wel heel mooi is. Zeker nadat we een aantal neushoornvogels spotten! De volgende dag is het zaterdag en wat drukker met lokale toeristen; de meeste plekjes zijn weer open en er heerst een stuk meer gezelligheid!

dsc03520  dsc03566

Wat te doen op het eiland?

Het eiland heeft een hoop te bieden en er is, naast liggen op het strand, dan ook van alles te doen. Het binnenland is dichte jungle waar je doorheen kunt hiken, er is een Nederlands fort wat je kunt bezoeken, je kunt Pangkor Town verkennen, met een scooter het eiland rondrijden en langs de stranden worden vele watersporten aangeboden, zoals kajak, jetski, waterski en bananenboot.

Wij besluiten op dag twee een eind te gaan wandelen; onderweg komen we langs verlaten strandjes, prachtige uitzichten en spotten we apen. Tenminste… dat dachten we! Want als we wat dichterbij komen, zien we dat het geen apen zijn, maar otters! Supergaaf, die heb ik nog nooit in het wild gezien. Ze schrikken van ons, rennen gauw het water in en zwemmen onder de brug waar we op staan. Als we even wachten, komen ze er weer voorzichtig onder vandaan en als we rustig blijven staan kijken ze nieuwsgierig omhoog. Zo leuk! Na onze wandeling pakken we een taxi (die hier overigens allemaal knalroze zijn) en spenderen de rest van de dag aan het strand. In de avond genieten we van een seafood dinner op het strand met de zonsondergang op de achtergrond. Genieten! En zelfs een beetje romantisch 😉

dsc03570  dsc03513  dsc03641

Toch niet helemaal genieten

Hoewel we genoten hebben van het eiland, merkte ik dat ik op één of andere manier niet écht volledig kon genieten. We zijn toch ook al bezig met het volgende deel van de reis, Nieuw Zeeland. Na Pangkor moeten we namelijk terug naar Kuala Lumpur, want we moeten terug naar Bangkok, want we moeten de vlucht halen naar Auckland. Een heleboel ‘moeten’. Dat zijn we niet meer gewend. Het gevoel dat ik op het eiland had komt een beetje overeen met dat je thuis zit en weet dat je over een half uur weg moet, terwijl je verder al klaar bent om te gaan. In principe kun je dan relaxen, maar omdat je weet dat je bijna weg moet kun je dan niet stilzitten. Zonde! En daarom hebben we wel bewust leuke dingen gedaan op het eiland en niet alleen maar op het strand gehangen. Reizen is toch écht anders dan op vakantie gaan en reizen is ook heus niet altijd alleen maar leuk. Daarom vind ik het belangrijk om ook dit te delen met jullie.

En weer terug naar Kuala Lumpur

Na Pangkor maken we het rondje af en keren terug naar waar we begonnen: Kuala Lumpur. We genieten nog een laatste dag van deze geweldige stad, waar we verblijven in de wijk Bukit Bintang. Met al haar grote shoppingmalls niet de meest gezellige wijk, maar erg leuk om rond te struinen en nog wat souvenirs en kleding te scoren. We sluiten af met een etentje in de beroemde straat Jalan Alor, welke vol staat met gezellige lokale eettentjes, waar we op plastic stoeltjes genieten van eten op stokjes.

Jammer dat we Maleisië zo kort hebben bezocht! Een goede reden om eens terug te gaan 🙂 We zijn zo onderhand ook wel heel nieuwsgierig aan het worden naar Nieuw Zeeland,  nog maar twee dagen! Mocht je nog tips hebben, dan hoor ik ze uiteraard graag.

2 Comments

1. Dag globetrotters, wat een prachtig verslag en fijn dat ik weer even mocht meereizen. Maleisië heeft bij mij ook een enorme indruk achtergelaten, ook de eilanden. Ik ben de namen echter even kwijt, ga thuis nog even nakijken. Ik wist niet dat Maleisië ook een Coral bay heeft, ook in het westen van Australië is er een Coral bay..
    Dat gevoel van even – veel moeten- herken ik ook wel. Als je dadelijk in de camper rijdt, ben je dat gevoel wel weer kwijt. Ik ben februari 2000 5 weken in Nieuw- Zeeland geweest, toen broer en zijn vriendin op wereldreis waren. Geweldig land! Een aantal aanbevelingen: Milford Sound, Cape Reina ( uiterste puntje van het Noorder eiland). En Bluff in het Zuider- eiland. Abel Tasmanlark mag je niet missen. Wat me nog te binnen schiet is Rotorua en Waitokomo caves, je kon hier 100 meter in een grot gaan abseilen. Wat ! Ja, echt waar, daarna wel weer de trap opklimmen. Absoluut waard.. Dit was het even. Goede vluchten, enjoy en take care. Gr Anja

2. Dank je wel voor de tips, Anja! Cape Reinga en Rotorua zijn we inmiddels geweest, was inderdaad erg mooi. En de rest staat ook zeker op het lijstje! 100 meter abseilen word ik nou niet direct blij van, haha! Maar wie weet 😉 Milford Sound en Abel Tasman ben ik heel benieuwd naar!