My travels: jungle en theevelden in de Cameron Highlands

In de paar dagen dat we research deden naar Maleisie kwam steeds de Cameron Highlands naar voren. Al snel zijn we erover uit: daar moeten we heen! Eerst stad, dan natuur; mooie combinatie, toch?

Na drie dagen in de geweldige wereldstad Kuala Lumpur pakken we de bus naar het dorpje Tanah Rata in de Cameron Highlands. En wat voor bus! Grote, mooi bekleedde stoelen met verstelbare rugleuning én uitklapbare voetensteun. Dat is wel wat anders dan opgepropt in een Cambodjaanse minivan zitten. Het busstation Terminal Bersepadu Selatan, vanwaar de bus vertrekt, heeft meer weg van een vliegveld met alle balies, schermen met vertrektijden en gates met bijbehorende wachtruimten. Hier kunnen we wel aan wennen!

dsc03376  dsc03374

Op naar de Cameron Highlands

Na een rit van ongeveer 4,5 uur, waarvan je de laatste twee flink heen en weer wordt geschud door de vele haarspeldbochten, komen we aan in de Cameron Highlands. Deze hoogvlakte ligt ten noorden van Kuala Lumpur en staat bekend om de theeplantages. Zoals de naam al doet vermoeden ligt dit gebied hoog en heeft het daardoor een koeler klimaat, waardoor het uitermate geschikt is voor de vele theeplanten. Het gebied herbergt, naast de prachtige theeplantages, een prachtige, dichte jungle waar diverse wandelroutes doorheen lopen. Het dorpje Tanah Rata is het toeristisch centrum van de regio, met restaurantjes, winkels, hotels en guesthouses. Overigens was het wel even wennen aan de temperatuur. Moesten we ineens weer een lange broek en schoenen aan, brrr!

dsc03501  dsc03504

De jungle in

Op de eerste dag besluiten we zelf de jungle in te gaan en een aantal trails te lopen. Alle trails hebben een nummer en je kunt zelf een wandelroute vormen door verschillenden met elkaar te combineren. Wij besluiten te beginnen met jungle walk 6, daarna nummer 5 te pakken en als laatst nummer 4, die weer eindigt in Tanah Rata. Het is wel even zoeken naar het beginpunt van de trail. Je hebt hier niet van die mooie paaltjes met kleurtjes, zodat je zeker weet dat je goed gaat. Nee, je neemt een wandelkaart mee en zo heel af en toe zie je een bordje of kom je een herkenningspunt tegen.

dsc03380  dsc03385

De jungle is ontzettend mooi en je loopt ook niet de hele tijd met hetzelfde uitzicht. Het ene moment loop je vrij vlak en het volgende gaat het pad stijl omhoog en gebruik je de vele boomwortels als trap. We zijn een uur of vier onderweg geweest en ondanks de koelte hier, hebben we toch flink gezweet! Het was een toffe hike; zeker een aanrader als je hier bent.

dsc03396  dsc03406  dsc03415  dsc03400

De prachtige theeplantages

Omdat we natuurlijk graag de beroemde theeplantages met eigen ogen wilden bekijken, boekten we de volgende dag een tour van een halve dag. De tour leidde ons per 4×4 jeep naar het hoogste punt van de Cameron Highlands (waar we totaal geen uitzicht hadden vanwege flinke bewolking), naar de Mossy Forest (een heel vochtig bos, waardoor alles bemost is) en vervolgens naar de theeplantage waar we uiteraard genoten van een lekker kopje. Onderweg en op de plantage zien we de iconische uitzichten van bergen vol theeplanten. Wauw! Een beetje zoals de rijstvelden in Sapa, maar dan anders.

dsc03484  dsc03452

Volgende bestemming

Inmiddels hadden we bedacht dat onze volgende bestemming het eiland Pangkor zou worden. Dit eiland aan de westkust is minder bekend dan Penang en Langkawi, maar net zo mooi! Het is rustiger en meer ongerept, maar het ligt vooral dichter bij Kuala Lumpur en dat is met onze beperkte tijd erg fijn. We hebben moeite om een goed(koop) hotel te vinden en de wifi in ons hostel is niet om over naar huis te schrijven en dus besluiten we de derde nacht te annuleren en de middag na onze tour alvast met de bus een deel van de route af te leggen. Gelukkig was dit voor het hostel geen probleem! En dus vertrokken we alvast naar Ipoh, om daar hopelijk met goede wifi wat dingen uit te zoeken en de volgende dag door te reizen naar Pulau Pangkor.

Oppassen!

In het hostel werden we trouwens wel even met onze neus op de feiten gedrukt dat je altijd, altijd, altijd supergoed moet opletten en voorzichtig moet zijn. En dan nog kan er blijkbaar wat gebeuren. Er was namelijk een (Nederlands) meisje, van wie haar moneybelt uit haar tas was gestolen. Tenminste… ze weet niet wat er gebeurd is, maar het ene moment had ze ermee betaald en het volgende moment was ‘ie weg. Zo, en dan baal je! Ze was er ook flink stuk van en de hele avond hing ze aan de telefoon met de verzekering, ambassade, haar ouders. Ze had maar 2,5 week vakantie en die viel nu (deels) in het water omdat ze terug moest naar Kuala Lumpur om een noodpaspoort aan te vragen, wat ook weer een aantal dagen duurt. Vooral geld was een probleem. Maar lang leve het digitale tijdperk: haar moeder had ter plekke geld overgemaakt naar onze rekening zodat wij dat voor haar konden pinnen. Maar wel ontzettend zuur als dit je overkomt!

De Cameron Highlands is echt een niet te missen bestemming in Maleisië! Natuur, jungle, theeplantages en even ontsnappen aan de hitte. Ben jij er al eens geweest en wat vond jij het mooist?

2 Comments

1. Zo eindelijk tijd om eens bij te lezen:).
    Wat een toffe reis maken jullie tot nu toe!!! Echt te cool gewoon!!!
    Zo gek dat wij aan de andere kant van de wereld zijn.