My travels: killing fields in Phnom Penh en relaxen op Koh Rong

Het heeft even geduurd, maar hier dan het reisverslag van onze eerste week in Cambodja. Nadat we met de boot de grens over waren gestoken, kwamen we aan in de hoofdstad Phnom Penh. Het heeft me verrast hoe leuk deze stad is! We verwachtten wederom een typische drukke Aziatische stad, à la Hanoi of Ho Chi Minh City, maar Phnom Penh voelt echt anders aan. Er is wat minder verkeersdrukte en, ondanks dat we lazen dat dit niet de meest veilige stad is, voelt deze stad juist best relaxed.

Bizarre en vreselijke geschiedenis in Phnom Penh

Je merkt meteen dat hier het geloof een belangrijkere rol speelt dan in Vietnam; de stad staat vol met prachtige gouden en kitscherige tempels. Mooi om te zien. Minder mooi om te zien, maar wel indrukwekkend en een must-see als je hier bent, zijn de S-21 gevangenis en de Killing Fields van Choeung Ek. Als je ze bezoekt, doe dat dan ook in deze volgorde. In de gevangenis leer je namelijk wat hier in de jaren ‘70 zich heeft afgespeeld onder het regime van Pol Pot en de Rode Khmer, hoe gevangenen daar binnen werden gebracht, gemarteld voor een bekentenis en vervolgens doorgestuurd naar de killing fields, waar ze niet levend vandaan kwamen.

Het is behoorlijk aangrijpend wat hier is gebeurd. Pol Pot had een visie van een volledig agrarische samenleving en moordde daarom systematisch alle mensen uit die dit plan in de weg konden staan: voornamelijk intellectuelen. Zelfs een bril dragen kon reden zijn om je te vermoorden. Bijna 2 miljoen mensen (nagenoeg een vijfde van de bevolking) werd uitgemoord.

De S-21 (of Tuol Sleng) gevangenis was één van de velen door het land, ook de killing fields waren verspreid door heel Cambodja. In de S-21 gevangenis werden alle gevangenen gemarteld tot ze een bekentenis tekenden. Hier stond dan bijvoorbeeld in dat ze banden hadden met de CIA of de KGB. Hierna gingen gevangenen op transport naar Choeung Ek (de zogenaamde killing fields), waar ze vermoord werden en in massagraven gegooid. Ik denk dat het meest verontrustende aan deze plek de met armbandjes volgehangen boom was, waar kinderen tegenaan werden geslagen om ze daarna in het massagraf ernaast te gooien. Ze moordden hele families uit, zodat er later niemand was om wraak te nemen. Ik laat het hierbij, maar als je de plekken ooit bezoekt, reken er dan op dat je behoorlijk heftige foto’s gaat zien en behoorlijk heftige verhalen gaat horen. Wat wel weer fijn is, is dat de audiotour beschikbaar is in het Nederlands, om maar op een positieve noot te eindigen.

dsc01913  dsc01921  dsc01928  dsc01963  dsc01966  dsc01977

Op naar de kust

Na Phnom Penh zijn we doorgegaan naar het eiland Koh Rong. Eigenlijk had ik wel langer willen blijven, want we hadden nog lang niet alles gezien. Maar er was een nationale feestdag, waardoor het de dagen erna drukker zou zijn in het verkeer. Als we straks naar het westen van het land (richting Siem Reap) reizen, moeten we toch weer via Phnom Penh. Dan kunnen we de rest van de stad zien én het breekt de reis in tweeën.

De speed ferry bracht ons in een behoorlijk wiebelig uurtje van het kustplaatsje Sihanoukville naar het eiland Koh Rong. Het is een prachtig eiland met mooie (witte) zandstranden, blauw water en een jungle in het binnenland. Er is één pier waar ook direct de meeste accommodaties en restaurants aan gebouwd zijn. De hebt dus één (zand)straat met hostels, hotels, restaurants en bars. Wij kozen echter voor een accommodatie weg van de pier en werden opgehaald met een kleine speedboot. Tien minuten later kwamen we aan bij ons bijna privéstrand! Wauw, wat een mooi plekje! Eén centrale ruimte op houten palen, waar je kon relaxen (er was zelfs wifi, wat we niet hadden verwacht) en eten. Omdat het laagseizoen is, waren we bijna de enigen hier! Verderop stond onze bungalow op het strand; vanuit het bed kon je letterlijk de zee zien. Echt fantastisch.

dsc01992  dsc01997  dsc02040  dsc02047  dsc02114  dsc02144

Relaxen en nachtelijke avonturen

De dagen op Koh Rong vulden we met zwemmen in het heerlijke water, strandwandelingen, het dorpje aan de pier bezoeken, hangen in het restaurant (het regende helaas ook af en toe), boek lezen, spelletjes doen en ook vaarden we naar een mooie snorkelplek waar we allerlei tropische vissen en prachtig gekleurd koraal zagen.

We zaten best een eindje van de pier vandaan, maar volgens de medewerkers van het resort konden we dat in 40 minuten wel lopen. We konden dan heen mee met de speedboot (die moest toch iedere dag om 17.00 uur voorraad ophalen) en terug lopen. We hadden al wel gehoord dat je een stukje door een rivier of door de zee moest waden of een stuk omlopen door het bos. We vroegen dan ook of het makkelijk te vinden was. “Oh yes, very easy, only one way”. Juist ja. Maar niet in het pikkedonker op een eiland dat je niet kent. Het strand loopt namelijk niet in één keer door naar de pier, dat wisten we. Tussendoor had je twee keer een flinke rotspartij. Eentje konden we omzeilen, maar de tweede gingen we vol doorheen. Soort van. Gewoon voorzichtig doen en goed schijnen met de zaklamp.

Toen kwamen we inderdaad bij de plek waar je een stuk door het water heen moest. Het probleem was alleen dat je totaal niet kon zien waar je dan heen ging, waar je het water in moest en waar je dan uitkwam. We stonden op het punt om te keren naar het laatste hotel, toen we aan de overkant van het water een lampje zagen bewegen. Mensen! Toen ze eenmaal overgestoken waren, vroegen we ze om instructies. Ze wezen een richting op en daar ergens was dan een zandbank die je kon volgen, daarna moest je op het klappen van de golven het strand zien te vinden. Het is uiteindelijk gelukt en we zijn (weliswaar met natte broek) aangekomen bij het hotel. Maar als je daar in het pikkedonker loopt te zoeken, je hebt geen idee en dan sta je ook nog eens bijna tot je middel in het water en je ziet niks om je heen, voel je je toch niet helemaal chill hoor. Het is bizar hoe weinig oriëntatievermogen je hebt in het water. Maar goed, we hebben het gehaald en hebben weer wat meegemaakt. Bovendien zagen we onderweg een heleboel soort slakken/schelpen met pootjes (weet iemand hoe ze heten?), wat we anders gemist zouden hebben.

dsc02067  dsc02076  dsc02085  dsc02033

Volgende bestemming!

Na vier dagen behoorlijk basic te hebben geleefd (die bungalows zien er luxer uit dan ze zijn) op het prachtige Koh Rong vond ik het wel prima om weer terug te gaan naar de bewoonde wereld. Op naar Sihanoukville!

13 Comments

1. Lieve kinderen, dit vraagt om een reactie !!!!
    Jullie zijn waaghalzen hoor, o,o gelukkig toen ik het las waren jullie veilig aangekomen maar,,,,,

Oplossing van je vraag naar de slak: Er zijn wandelende takken, dus ook wandelende slakken !! ( grapje)
    Ik weet het niet, zeg maar gewoon een Luikoe : luiten/koelewijn

Maar blijf voorzichtig, wadlopen kun je beter in Holland doen met begeleiding.
    Geniet verder met onze lieve groeten
    Pa en ma L.

2. Wow wat een belevenissen weer! Gaaf te lezen.
    Wat een nare geschiedenis zeg daar, kun je je niet voorstellen…. bah.
    Geniet verder!
    Hier is inmiddels de herfst begonnen.
    Liefs Eline

1. Dank je wel, Eline! Ja, die geschiedenis is echt bizar. Daar wil je eigenlijk niet te lang over nadenken. Ben er nu een boek over aan het lezen “First they killed my father”, heel aangrijpend.
      Gek om te bedenken dat jullie in de herfst zitten! Alhoewel we hier in Cambodja meer last hebben van het regenseizoen is het wel iedere dag lekker warm. Groetjes aan Anton!

3. Lieve globetrotters ,
    Thanks for the update! Je schrijft heel beeldend en heel prettig om te lezen..
    Er zit een echte reisjournaliste in je Herma!
    Effe testen of dit berichtje op de site komt, ik blijk nog steeds iets verkeerd te doen..
    Ik sta ondertussen op Schiphol en ga eerst 2 dagen naar Bath (Engeland). Ik bezoek daar 2 voormalige reisgenoten met wie ik op Antarctica ben geweest.
    We will keep in touch!
    Liefs Anja

1. Ha Anja! Ja, je reactie is geplaatst! Maar nu ging er hier bij mij iets mis, waardoor ik nu pas reageer! Bedankt voor je mooie complimenten 🙂 Ik vind het vooral heel leuk om te doen! Je bent inmiddels denk ik vertrokken uit Bath en aangekomen in Japan of Korea?? Heel veel plezier!