My Travels: reisverslag citytrip Edinburgh

We zijn weer terug! Tjonge, wat gaat zo’n weekend altijd snel voorbij. Voor je het weet sta je weer op Schiphol, lig je weer in je eigen bed en vraag je je af of je wel echt weg bent geweest. Maar ja, als we niet écht waren weggeweest hadden we nu niet al die toffe herinneringen en natuurlijk foto’s! Afgelopen weekend waren we in het mooie Edinburgh in Schotland; donderdagavond vlogen we in anderhalf uur de Noordzee over en maandagochtend vertrokken we weer.

We verbleven in een fantastisch Airbnb appartementje en voelden ons meteen thuis. Met een kleine woonkamer, goed uitgeruste keuken en een ruime slaapkamer met superveel kastruimte. Niet dat we veel bij ons hadden… we vlogen met alleen handbagage en dat was meer dan genoeg! De locatie was ook prima; vlakbij allerlei restaurants, winkels en een goede supermarkt en met een goede busverbinding naar het centrum. En op nog geen 5 minuten lopen van Portobello Beach! Jawel, Edinburgh heeft gewoon een strand, wie had dat gedacht 😉

Vrijdag

Onze eerste dag begon in dé bezienswaardigheid van Edinburgh, namelijk Edinburgh Castle. Vanaf de kasteelmuren heb je een prachtig uitzicht over de stad en in het kasteel zelf zijn allerlei historische exposities te vinden. Ook kun je deelnemen aan een korte, interessante tour over de geschiedenis van het kasteel en wordt om 13.00 uur symbolisch het kanon afgevuurd. Daarna hadden we toch wel behoorlijk honger gekregen en gingen we de Royal Mile op. Dit is de hoofdstraat van de oude binnenstad (Old Town) en loopt van het kasteel naar het Holyrood House Palace van de Koninklijke familie (vandaar Royal). De stad is ontzettend mooi met alle oude gebouwen, standbeelden, smalle steegjes en hoge huizen. We liepen de Royal Mile helemaal af, zagen daarna in New Town het Scott Monument, aten heerlijke sushi en sloten de dag af met een Ghost Tour; een avondtour langs een aantal bezienswaardigheden, afsluitend in het Greyfriars Kirkyard (kerkhof) met ondertussen de grimmigste verhalen van de geschiedenis van Edinburgh.

Zaterdag

Aangezien ons appartementje vlakbij het strand is, begonnen we vandaag met een wandeling over de boulevard van Portobello Beach. Het is nu geen strandweer, maar wat een mooi strand! Ik kan me voorstellen dat het er ’s zomers lekker druk is. Nu liepen er vooral locals, die aan het hardlopen waren of hun hond uitlieten. Daarna pakten we weer de bus richting centrum voor een Free City Tour. Erg interessant! We werden rondgeleid langs alle bezienswaardigheden en hoorden de interessante geschiedenis (vooral Middeleeuws) rondom de stad. De tours worden meestal gegeven door studenten en aan het eind kun je een fooi geven; je bepaalt dus zelf de prijs. Verder stond de dag in het teken van pintjes drinken in één van de gezellige pubs in de stad, het verkennen van New Town, lekker eten en sloten we om de hoek van ons appartement af met een drankje. Heerlijke dag!

Zondag

Na lekker te hebben uitgeslapen (niet dat we de andere dagen nou zo vroeg op stap gingen), bezochten we om 11.00 uur een kerkdienst van de Baptist Church om de hoek. Erg mooi! En de mensen waren super hartelijk. We bleven nog voor een kopje koffie en het was gewoon heel gezellig. Die middag beklommen we Arthur’s Seat, de hoogste berg van de stad. Met 251 meter valt dat nog mee en in ongeveer een half uur loop je naar boven. Onderweg begin je al wat te zien van het mooie uitzicht, maar bovenaan is het echt waanzinnig! Een 360˚ uitzicht waar je u tegen zegt! Het is sowieso al heel bijzonder om ineens zoveel groen te zien in zo’n grote stad, maar Arthur’s Seat was uiteindelijk het (letterlijke) hoogtepunt van de trip. Zeker doen als je hier bent! Eenmaal beneden liepen we de Royal Mile weer op voor een welverdiend drankje 🙂

Wat kan ik zeggen. Edinburgh is een ontzettend leuke, mooie stad voor een weekendje weg. Het is maar anderhalf uur vliegen, er is veel te zien, bijna alles is op loopafstand, bussen zijn goed geregeld, de stad staat vol mooie, oude gebouwen, er zijn veel gezellige restaurants en pubs en je kunt er zelfs naar het strand! Binnenkort volgt een blog met tips over niet te missen bezienswaardigheden en activiteiten als je deze hoofdstad bezoekt! Ben jij wel eens in Edinburgh geweest? Wat vond jij het mooist?

2 Comments

1. De bekende plaatjes van het Edinburgh castle spreken wel echt tot de verbeelding! Lijkt me fantastisch om dat kasteel zelf eens te bezoeken. Maar de sfeervolle plaatjes van het oude centrum zien er ook heel mooi uit! En wat een uitzicht vanaf Arthur’s Seat… super!

1. Dank je wel, Yvonne! Het is inderdaad een hele mooie, oude stad. Geweldig om lekker doorheen te struinen. En Arthur’s Seat was inderdaad letterlijk en figuurlijk het hoogtepunt van deze trip! Zeker een aanrader, hoor, om zelf eens heen te gaan 🙂