My Travels: verslag #5 Nieuw-Zeeland

Terwijl ik dit schrijf, geniet ik van een heerlijk zonnetje op één van de fijnste campings tot nu toe. Een aantal weken geleden stonden we op precies hetzelfde plekje; het rondje Zuidereiland is compleet!

Queen Charlotte Track

Vandaag liepen we een deel van de Queen Charlotte Track, langs de Queen Charlotte Sound; een fijne wandeltocht door bos en langs prachtige uitzichten van het blauwe water en de groene bergen eromheen. We liepen 22 kilometer, voor ons een behoorlijk eind, in ongeveer vijf uur tijd. Maar we willen ook graag wat oefenen voor de 6 tot 8 uur durende Tongariro Alpine Crossing, die we volgende week hopelijk kunnen lopen. Laten we hopen op goed weer!

dsc06248  dsc06241

Gletsjers aan de westkust

Sinds het vorige verslag uit Queenstown hebben we genoten van het indrukwekkende Fiordland National Park, met het prachtige Milford Sound en kwamen we via het gezellige Wanaka langs de westkust omhoog langs een aantal geweldige gletsjers. We bezoeken zowel de Fox als de Franz Josef gletsjer en staan verbaasd bij de ruige vallei die eraan vooraf gaat. Lopend over het grind zie je aan weerszijden van de vallei enorme rotspartijen steil omhoog schieten, een rivier stromen, flinke rotsblokken die naar beneden zijn gevallen en dan in de verte de berg met de gletsjer erop. Bizar om te bedenken dat de gletsjer vroeger helemaal doorliep tot ver in de vallei.  Je kunt tegenwoordig helaas niet al te dichtbij meer komen, daarvoor is een (prijzig) ritje in een helikopter nodig. Wij hebben bij beide gletsjers de Valley Walk gedaan en nog wat andere korte hikes in de buurt en vonden dat al geweldig genoeg.

dsc06104  dsc06111  dsc06117  dsc06129

Paardrijden in Wanaka

Voordat we richting de gletsjers reden, spendeerden we nog een dagje in het gezellige plaatsje Wanaka, aan het gelijknamige blauwe meer met bergen op de achtergrond. Een fietstochtje langs het meer is een aanrader! Een burger eten bij de Red Star trouwens ook 😉 Verder werden we verrast door de weg tussen Queenstown en Wanaka, die ineens steil omhoog liep en ons via haarspeldbochten naar een fantastisch uitzicht leidde. Daarna bleef ging het heel langzaam bergafwaarts, maar bleef het landschap supergaaf. In dat gebied hebben we de volgende dag een horse trek gedaan. Twee uur op een western paard door de bergen hobbelen; ik vond het geweldig! Het was de drie dagen spierpijn dubbel en dwars waard!

dsc05950  dsc06026  dsc05988  dsc06000

De prachtige Milford Sound

Tot nu toe zeker één van de hoogtepunten en de omweg meer dan waard was Milford Sound. Een indrukwekkende fjord, waar je met een boottocht doorheen kunt om te genieten van de geweldige uitzichten, steil omhoog lopende besneeuwde bergen, watervallen en wildlife. We zagen zeehonden, een dolfijn en zelfs pinguïns! Of eigenlijk wist ik niet dat het pinguïns waren, van een afstand leken het net eenden die in het water dreven, maar toch: we hebben eindelijk pinguïns gezien! De boot brengt je in twee uur helemaal naar het einde van de sound, de Tasman Sea, en weer terug en onderweg stop je bij twee watervallen. Omdat de bergen onder water ook steil doorlopen, kan de boot tot helemaal onder de waterval komen!

De weg naar Milford Sound toe is ook zeker het benoemen waard. Van Te Anau, het laatste dorp, naar Milford Sound is het ongeveer twee uur rijden zonder stops. Wij trokken er de hele middag voor uit; onderweg kom je namelijk langs een aantal hikes, watervallen en meren. Tegen het einde rijd je door een lange tunnel, waarna we ineens omringt werden door besneeuwde bergen. We stapten uit voor foto’s en voor ik het wist had ik een sneeuwbal tegen me aan. Zó tof, die verschillen in landschap en klimaat hier. Het was erg koud in Milford Sound en het is een lange (in principe doodlopende) weg, maar ik had het voor geen goud willen missen.

dsc05658_1  dsc05673  dsc05870  dsc05820  dsc05767  dsc05732

Terug naar het Noordereiland

En nu zijn we dus weer vlakbij Picton, in het noorden van het Zuidereiland. Morgen nemen we de boot terug naar Wellington en hopen we via het Tongariro National Park en het surfplaatsje Raglan op tijd terug te zijn in Auckland. Overigens kom je tussen de gletsjers en Picton langs een ontzettend mooie kustlijn en een aantal gezellige dorpjes. Wij stopten om een kijkje te nemen bij het superblauwe water van de Hokitika Gorge en een stuk verderop bij de Pancake Rocks; bizarre rotsformaties die zo gelaagd zijn alsof het een stapel pannenkoeken is. Bijzonder!

dsc06183  dsc06203  dsc06223  dsc06224

We zijn erg benieuwd wat het Noordereiland ons nog meer gaat bieden en hopen vooral dat het weer goed genoeg is om in Tongariro de Crossing te lopen. Daarnaast beginnen we ons wel bewust te worden van het feit dat het alweer december is en dat we over precies een week alweer doorvliegen naar Taiwan (oja, we moeten nog een hotelletje boeken in Taipei!). Nog maar extra proberen te genieten want ik wil nog helemaal niet naar huis!

2 Comments

1. Goedemorgen beide,
    Dankjewel voor het reisverslag en de mooie sfeerfoto’s. Door jullie reis komen weer veel herinneringen boven, wat een prachtig land. De wereld is gewoon bijzonder mooi en het is een voorrecht om ze te kunnen bezoeken. Veel plezier nog . Haarlemse groet van Anja