Roadtrip week 2: tussen de bergen in Duitsland

Onze tweeweekse roadtrip zit er helaas alweer op! In het vorige verslag kon je lezen over onze eerste week en hoe dat toch een beetje tegenviel. De volgende bestemming is ongeveer vier uur rijden. In de verte doemen na een tijdje hier en daar wat bergen op. Langzaam vult de horizon zich geheel met een berglandschap waar je u tegen zegt. Eindelijk! Dit is wat ik zocht! Een plek waar je je kunt vergapen aan de prachtigste uitzichten, waar zoveel te doen is dat je tijd tekort lijkt te komen en een accommodatie midden tussen al het moois. En dat is precies wat we kregen!

Een prachtig plekje

Nadat we in het Zuid-Tsjechische dorpje Dacice een laatste gezellige avond hadden met pizza, bier en cocktails, rijden we de volgende dag via Oostenrijk naar het uiterste zuidoostelijke puntje van Duitsland. Ik had serieus geen idee dat onze oosterburen zulke mooie plekjes hebben. Blij verrast vergaap ik me aan het uitzicht dat steeds mooier wordt, naarmate we dichterbij komen. Nog blijer wordt ik als ik zie waar we de komende vier nachten verblijven. Een typisch ouderwets, maar ruim appartement in een idyllische Ferienwohnung. Je weet wel, zo’n vrijstaande woning met houten balken en dito balkons, versierd met de fleurigste bloemen. Gelegen tussen de grootste plaats in de omgeving, Berchtesgaden, aan de ene kant en het gelijknamige nationaal park aan de andere kant en met een fijn terras om lekker buiten te zitten.

berchtesgaden  konigssee

De mooiste hikes!

Min de dag van aankomst hebben we ons drie volle dagen non-stop vermaakt en kwamen we inderdaad tijd tekort. Wat hebben we allemaal gedaan? Op dag één beginnen we met een flinke hike, wellicht iets te veel van het goede, want uiteraard hebben we de dagen erna behoorlijk spierpijn! In ongeveer vier uur tijd lopen we een tocht langs drie grote weiden, met ondertussen uitzichten waar je stil van wordt.

Het pad neemt ons mee over een berg heen; de eerste anderhalf uur lopen we (af en toe best steil) omhoog en ik kan je vertellen, dat is behoorlijk zwaar! Alhoewel de uren daarna constant dalen ook niet altijd een pretje voor je lichaam is. Vooral als je niet zoveel meer gewend bent… In Azië en Nieuw-Zeeland hebben we vorig jaar ook behoorlijk veel gelopen, maar op een gegeven moment ben je daar wel op getraind; nu was dat wel anders! Ik was daarom wel extra trots toen we de top bereikten (foto bovenaan dit blog) en uiteindelijk was de hele tocht het meer dan waard.

Eagle’s Nest

De tweede dag maken we een bezoek aan het Kehlsteinhaus, oftewel het Eagle’s Nest. Dit huis, gebouwd bovenop de Kehlsteinberg, kreeg Hitler in 1939 voor zijn 50e verjaardag cadeau van zijn politieke partij, de NSDAP. Het huis is nu omgebouwd tot restaurant, maar je gaat hierheen voor de waanzinnige uitzichten rondom. Je kunt er lopend heen, maar dan ben je behoorlijk wat uurtjes bezig en bovendien hadden we nog spierpijn van de vorige dag, dus kozen wij voor de makkelijke weg. Eerst rijd je een stuk met je eigen auto, vervolgens stap je over op een bus en het laatste stuk naar boven gaat via een lift in de berg. Het duurt even, maar dan heb je ook wat!

Je ziet het natuurlijk onderweg al, als je met de bus op een gegeven moment op gelijke hoogte bent met de omringende bergtoppen. Maar het uitzicht van bovenop de berg is niet te beschrijven! Je kunt nog een stuk verder lopen, zodat je aan alle kanten kunt kijken. Aan de ene kant van de berg is het uitzicht vooral groen en aan de andere kant kom je besneeuwde bergen tegen. Bovendien keken we neer op het dal waar wij ook ons huisje hadden. Wauw! Geluksmomentje!

Boottocht over de Königssee

Die middag deden we nog een wat kortere hike, maar die viel in het niet met die van de vorige dag. Op onze laatste dag stond een boottocht op het grootste meer in de omgeving op de planning. Vanuit ons huisje is het ongeveer 20 minuten lopen naar de Königssee, een prachtig bergmeer omringt door, je raadt het al, bergen. Het meer is 8 km lang en onderweg maakt de boot een aantal stops. Vanaf het verste punt kun je nog doorlopen naar een ander, kleiner meer, wat ook zeer de moeite waard is! Lekker met je voetjes in het water genieten van het uitzicht 🙂

En weer door!

Na een aantal dagen veel te hebben gelopen, sloten we heerlijk af bij het plaatselijke zwembad, waar we genoten van het weer, het water en een lekkere schnitzel met frietjes! Na deze geweldige dagen beginnen we al langzaam aan de terugweg naar huis. We besluiten een flinke ruk te maken en dan nog twee nachtjes onderweg te slapen, zodat de terugweg daarna nog maar drie uur duurt. Via Social Deal vonden we een fijne aanbieding en dus spenderen we onze laatste volle vakantiedag heerlijk in de sauna! Een superfijne afsluiting!

Vanmiddag zijn we thuis gekomen en is de reis helaas voorbij. De boodschappen zijn gedaan, de koffer is uitgepakt, de wasmachine staat aan en het weekend zit alweer volgepland. Het gewone leven begint weer!

Eagles nest

2 Comments

1. Leuke reis hebben jullie gemaakt! 4 jaar geleden combineerden wij een stedentrip Praag met een weekje Oostenrijk. Ook zijn we toen bij Berchtesgaden geweest. Ik zie dus wel wat gelijkenissen in onze trips 🙂 Ik had toen wel wat meer willen genieten van de omgeving van Berchtesgaden, ziet er zo onwijs fijn uit! Maar ook naar Oostenrijk wil ik zeker terug. Zo blijft er een wishlist 😉

1. Dank je, Marcella! Dat klinkt ook als een goede combi: Praag en Oostenrijk! Er is inderdaad genoeg te doen in de omgeving van Berchtesgaden; wij kwamen alsnog tijd tekort vond ik. Maar inderdaad; er moet wat te wensen overblijven 😉 De wishlist groeit altijd per reis, in plaats van dat ‘ie korter wordt!