Onze route: 3 weken Cambodja

Cambodja. Het land van Angkor Wat. Maar ook het land van een gruwelijke geschiedenis, die als een soort zwarte draad nog steeds door het hele land te zien is. In de jaren ’70 werd door de Rode Khmer onder leiding van Pol Pot bijna een vijfde deel van de bevolking uitgeroeid. Systematisch werden mensen, die volgens Pol Pot een bedreiging vormde voor zijn regime, opgepakt, gemarteld en vermoord. Dit waren vooral slimme mensen, maar een bril dragen was al voldoende om opgepakt te worden. Echt verschrikkelijk. Gelukkig is die tijd voorbij en is het nu ook weer een heel fijn reisland van gouden tempels, lieve mensen, tropische eilandjes, jungle en mooie natuur.

Eind september 2016 reisden wij ongeveer drie weken door het bijzondere Cambodja. We voeren vanuit Vietnam, via de Mekong delta, per boot naar Phnom Penh en daar begon onze reis. Uiteindelijk hadden we routetechnisch gezien misschien beter vanuit Vietnam eerst naar Kampot kunnen reizen, maar op deze manier ging het ook prima en we hadden geen haast. Hieronder onze route! Helemaal onderaan vind je de routekaart.

Wil je weten wat deze trip ons heeft gekost? Lees het hier!

Dag 1 – 3 Phnom Penh

Onze reis begon in de hoofdstad Phnom Penh. Veel mensen vinden deze stad niet zo leuk, maar ik vond het wel een verademing na het drukke Ho Chi Minh City. In deze dagen bezochten we wat tempels, slenterden lekker rond, pinden onze eerste dollars en bezochten als hoogtepunt de indrukwekkende S-21 gevangenis en de gruwelijke Killing Fields, waar de geschiedenis bijna tot leven kwam.

Dag 3 – 6 Koh Rong

Na een paar dagen in de drukke stad, was het heerlijk om even te ontspannen op dit heerlijke, tropische eilandje. Met een minibus rijd je in vier uur naar Sihanoukville en daarna is het nog een uur met de boot. We zaten een eind weg van het drukkere gebied rond de pier in een bungalow op min of meer ons eigen privéstrand! Helaas zat het weer niet altijd mee, maar we genoten drie dagen van lekker eten, zwemmen, snorkelen, strandwandelingen en gewoon relaxen.

Dag 6 – 8 Sihanoukville

Omdat we niet te snel wilden reizen, besloten we bij terugkomst op het vaste land ook nog een paar nachten in Sihanoukville te verblijven. Niet echt een aanrader. Het is ontzettend toeristisch en er zijn gewoon veel mooiere en fijnere plekken in Cambodja. Als je niet veel tijd hebt, zou ik Sihanoukville overslaan. Mocht je er toch verblijven, dan is One Stop Hostel (met zwembad) een aanrader.

Dag 8 – 11 Kampot

Vanaf Sihanoukville is het maar 2,5 uur met de bus naar het gezellige en kleinschalige Kampot, één van mijn favoriete plekjes in Cambodja. Het Bokor National Park met de mooie Popokvil waterval, prachtige uitzichten (als het weer een beetje mee zit) en de oude, vervallen gebouwen uit de tijd van de Franse overheersing is zeker een bezoek waard. Ook leuk is het om met een tuktuk de omgeving te verkennen; rijd langs mooie landschappen, groene rijstvelden en door de plattelandsdorpjes, bezoek een peperplantage en lunch op de krabmarkt van Kep. Verser kan niet!

Dag 11 – 13 Phnom Penh

Vanuit Kampot gingen we weer terug naar Phnom Penh; we hadden hier nog niet alles gezien en anders werd de reis naar het westen wel erg lang. Deze keer bezochten we de tempel Wat Phnom en het Royal Palace, shopten we als een gek bij de Central Market en aten we de lekkerste quesadilla’s ooit.

Dag 13 – 16 Battambang

Na een lange busrit kwamen we aan het eind van de middag aan in Battambang. We verkenden het dorpje, liepen langs het water, aten op de nachtmarkt en deden een drankje in een skybar. Veel mensen komen in Battambang voor een ritje op de bamboetrein, maar let me save you the trouble: dit is het echt niet waard. Ik vond het heel erg toeristisch en eigenlijk niet veel aan. Wél een aanrader: met een tuktuk of scooter de omgeving te verkennen. Zo reden we door kleine plattelandsdorpjes, zagen we fruitvleermuizen in de bomen hangen, klommen een heleboel treden naar een oude tempel, zagen tig duizenden vleermuizen uit een grot vliegen, werden wederom geconfronteerd met de heftige Cambodjaanse geschiedenis bij de Killing Cave en leerden we ontzettend veel van onze lieve tuktuk chauffeur Mr. Fie.

Dag 16 – 20 Siem Reap

Onze laatste stop in Cambodja: Siem Reap. Uiteraard bekeken we de (helaas teleurstellende) zonsopkomst boven Angkor Wat, zagen de Bayon tempel met de lachende gezichten, vergaapten ons aan de door jungle overgenomen Ta Prohm tempel en zagen nog kleinere tempels tussendoor. We gunden onszelf een heerlijk hotelletje met zwembad (alsnog maar € 15,- per nacht) en spendeerden onze tijd aan relaxen, zwembadhangen, stadje verkennen, lekker eten, massages nemen en uitzoeken wat we na Siem Reap wilden doen (dat werd uiteindelijk Maleisië). Een heerlijke afsluiter!

Cambodja is een bijzonder land om doorheen te reizen. Overal zie je nog de herinneringen aan de vreselijke gebeurtenissen uit de geschiedenis, maar tegelijk heeft het land ontzettend veel mooie plekjes en een hele lieve bevolking. Lees hier de reisverslagen terug over Cambodja. Lijkt jou een reis door Cambodja ook gaaf? Heb je vragen? Stel ze gerust!