My Travels: De rijstvelden van Sapa

Nadat we aan het einde van de middag terug kwamen van onze tour in Ha Long Bay, pakten we diezelfde avond de nachttrein richting Sapa. Sapa is een bergdorp hoog in het noorden van Vietnam, vlakbij de grens met China, en staat bekend om de geweldige uitzichten van eindeloze, felgroene rijstterrassen die trapsgewijs tegen de bergen zijn aangelegd. Hier kun je één of meerdaagse trekkings boeken om het landschap écht te ervaren. Veel mensen noemen dit het hoogtepunt van Vietnam en daar konden ze wel eens gelijk in hebben!

dsc00532  dsc00539

Gaan we wel of niet?

De trein was prima, we hadden een vierpersoons coupé die we deelden met twee Nederlandse meiden. Het schudt wel behoorlijk! Het duurde dus even voor we in slaap waren en dan word je weer vroeg gewekt, omdat de trein rond 6.30 uur het station binnen rijdt. Op het station werden we opgewacht door een minibusje die ons naar Sapa town zou brengen. Eén ding viel gelijk op: het regende. Ja, we reizen in regenseizoen, maar tot onze verbazing hebben we nog maar weinig druppels gezien. Dus dat was wel even slikken: gaat dit de hele dag duren? Moeten we door deze regen de trekking gaan doen? De zin nam wel een beetje af. Ik was ook erg laat pas in slaap gevallen en door de vroege wekker (en ook eerdere slechte nachten) voelde ik me echt niet lekker. M’n lichaam begon een beetje te protesteren. Aangekomen bij het kantoor waar we de trekking hadden geboekt, konden we nog ontbijten en onze spullen pakken. Je neemt op zo’n trekking namelijk niet je grote backpacks mee; het lukte ons zelfs om alles voor ons tweeën in één daypack te pakken. Je word steeds makkelijker in wat je écht nodig denkt te hebben.

Even hebben we nog getwijfeld om met de trekking door te gaan: het regende (Chris heeft echt een hekel aan lopen in de regen), ik voelde me niet goed en we hadden eigenlijk spijt dat we zo snel door waren gegaan. Dilemma. We hebben geïnformeerd, maar konden niet zomaar omboeken of alles een dag later doen. Logisch natuurlijk, maar het viel te proberen. Uiteindelijk voelde ik me, na even in de frisse lucht te hebben gezeten, een stuk beter en was het wonder boven wonder ook gestopt met regenen! Later vertelde Chris me dat hij daarvoor had gebeden, hoe gaaf is dat?! We hebben de dagen in Sapa ook geen regen meer gezien, het weer was super!

dsc00558  dsc00635

De Sapa Sisters en Hmong vrouwen

We boekten onze tweedaagse trekking met homestay bij Sapa Sisters. Echt een aanrader! Lokale vrouwen van de Hmong stam worden als gids ingezet en je hebt je eigen privé tour, waarin je dus zelf kunt beslissen hoe veel je wil lopen en hoe moeilijk je pad is. Gezien de paar hikes in Ha Long Bay niet echt bevorderlijk waren voor Chris zijn knie (hij is onlangs geopereerd aan zijn meniscus), kozen we voor de makkelijke route. Onze gids, Little Chi, was echt super! Ze vertelde veel over haar leven, het leven van de bergstammen, de natuur, de rijstvelden en de Vietnamese cultuur en je kon haar ook alles vragen. Onderweg liepen ook twee andere traditionele Hmong vrouwen mee. Hier hadden we van tevoren al over gehoord; dit zijn vrouwen die de toeristen onderweg helpen op de route en als je eenmaal aankomt in hun dorp, willen ze je hun handgemaakte waar verkopen. Als je van tevoren duidelijk zegt niks te willen kopen, zullen ze niet meelopen. De gids zal dit niet voor je doen, omdat zij vaak uit hetzelfde dorp komt en zelfs familie kan zijn. Als zij hier wel iets van zou zeggen, zou dat later voor haar problemen opleveren. Wij wisten dit dus van tevoren, maar hadden de hulp van de vrouwen af en toe wel nodig (er waren behoorlijk wat stukken steil en glibberig door de regenval) en vonden het daarom prima om ze te bedanken door iets te kopen. Uiteindelijk trouwens voor veel te veel geld.

dsc00587  dsc00593  dsc00629  dsc00580

Onze tweedaagse trekking

De trekking was echt helemaal fantastisch! Het uitzicht is gewoon constant supermooi. De groene bergen met rijstterrassen zover je kunt zien zijn erg indrukwekkend en het stuk wat we dwars door de rijstvelden liepen was helemaal gaaf. Het is zo groen! En dan waren we nu al in de tijd dat de meeste velden wat geel kleuren, ten teken dat er bijna geoogst kan worden. De eerste dag liepen we ongeveer 13 kilometer, de tweede dag een rustige 4 kilometer. Je overnachtte in een homestay, wat authentieker klinkt dan het is. Omdat homestays nu zo populair zijn in die omgeving, zijn er een heleboel. Onze was niet echt meer een homestay, zoals je bij een lokale familie verblijft, maar eerder een basic hostel met een aantal privékamers en boven een stuk of 12 bedden bij wijze van slaapzaal. Hoe dan ook was het erg gezellig en hebben we, ondanks dat dit het hardste bed tot nu toe was, heerlijk lang geslapen.

dsc00645  dsc00663  dsc00668  dsc00677

De volgende dag begon rustig, aangezien we pas rond 10.00 uur op pad gingen. Deze keer ging de tour dwars door een bamboebos (de grote, dikke bamboestammen zijn echt indrukwekkend!) om uit te komen bij een waterval. En niet zomaar een uitzicht op een waterval, nee je stond aan de top! Je kon op de rotsen klimmen om te genieten van het uitzicht en het water naar beneden zien kletteren. Heel bijzonder! Na de lunch mochten we kiezen hoe we terug gingen naar Sapa town: met de bus of achterop de motor. Ik wist het wel! Chris had nog wat overtuiging nodig (iets met veiligheid), maar ging uiteindelijk ook overstag. En zo scheurden we achterop de motor, door de bergen, met zo mogelijk nóg mooiere uitzichten dan tijdens de trekking terug naar Sapa town. Wat een ervaring!

dsc00693  dsc00699  dsc00702  dsc00723

Bij terugkomst op het kantoor van Sapa Sisters konden we even lekker douchen, onze schoenen schoonspuiten (dat was wel nodig na alle modderpaden!) en gewoon chillen terwijl we wachtten op de bus naar het station. Daarna stond de nachttrein weer klaar om ons naar Hanoi te brengen. Deze keer sliep ik wél lekker.

8 Comments

1. Hallo Herma en Chris,

Prachtige foto’s, wat is de natuur geweldig, dank aan de Schepper.
    Blijf genieten en doe voorzichtig! Er komen nog 3 maanden……
    lieve groet uit een zonovergoten Holland
    pa en ma Luiten xxxxx

2. Hallo Herma en Chris,

Wat een fantastische foto’s en wat een fantastische reis. Een paar keer per week kijk ik op jullie site, dus ik houd jullie in de gaten 🙂

Groeten,
    Lisette van De Regelaar

3. Gaaf jullie verhaal te lezen.
    Ook dat de dag een beetje een dip was, maar uiteindelijk zo mooi eindigde! God is goed 🙂

En ik geloof zeker dat je verhaal en ervaring niet te uiten is in foto’s, maar het helpt wel heel goed om mee te leven!