Terugblik: droomreis maand één

Precies een maand geleden stapten we in het vliegtuig om onze droomreis van vier maanden waar te maken. We zijn nu 33 dagen onderweg en dat betekent dat we op een vierde van de reis zitten en alweer op de helft van ons Azië avontuur. Gaat toch best snel! Het lijkt me leuk om elke maand even terug te kijken naar wat we gedaan hebben en hoe alles gaat.

Hoogtepunten

Kort gezegd is deze reis één groot hoogtepunt. We genieten ontzettend en alles gaat gewoon erg goed! Toch heb ik er een aantal dingen uit weten te kiezen.

Trekking in Sapa

We hebben een aantal hele gave plekken gezien in Vietnam. Het is lastig, maar als ik écht moet kiezen, staat Sapa toch bovenaan. Wat een geweldige tijd hebben we daar gehad. De omgeving met de vele rijstvelden is zo ontzettend mooi, zo groot en uitgestrekt. En daar dan twee dagen tussendoor lopen, fantastisch! Ha Long Bay staat trouwens op nummer twee, fantastisch om daar te varen, kajakken, zwemmen, hiken en relaxen.

Volop genieten

Het gebeurt regelmatig dat we ergens op een toffe plek zijn, of zelfs gewoon door een straatje lopen en dat ik Chris aankijk en zeg “We zijn hier gewoon echt! Dit is allemaal zo gaaf!”. We beseffen ons dat we van iedere dag moeten genieten en dat we ontzettend gezegend zijn dat we dit mogen meemaken. We danken God er dan ook regelmatig voor.

Op stap met de Easy Riders

In Da Lat zijn we een dag op pad geweest achterop de motor van de Easy Riders. In één dag zagen we mooie uitzichten, prachtige watervallen en leerden we over de Vietnamese cultuur. Het was erg gaaf om dat achterop de motor te doen en de dag vloog voorbij.

De grens over

Vanuit het zuiden van Vietnam voeren we over de Mekong de grens over naar Cambodja. Dit was toch wel een kleine mijlpaal voor ons. Tot nu toe had dit net zo goed een ‘normale vakantie’ kunnen zijn. Normaal gesproken hadden we nu naar huis gegaan, maar nu zijn we de grens over naar een heel nieuw land! Heel tof om te merken dat Cambodja ook echt heel anders is dan Vietnam.

Ultieme vrijheid

Hoewel je natuurlijk veel langer in Vietnam kunt rondreizen zonder je te vervelen, heb ik toch het gevoel dat we absoluut niet gehaast hebben. We zijn eigenlijk altijd wel 2-4 nachten op plekken gebleven en hebben regelmatig een nachtje bijgeboekt. Het is een heerlijk gevoel van vrijheid om elke dag te kunnen bepalen waar je zin in hebt.

img-20160906-wa0008  dsc01888

Dieptepunten

Nou, echt dieptepunten zou ik ze niet noemen. Maar laten we realistisch zijn: reizen is heus niet altijd alleen maar leuk. Daarom toch ook een lijstje met dingen die minder leuk waren.

Supermoe na de eerste week

Een keertje slecht slapen of vroeg op is niet zo erg, zo lang je daarna weer bij kunt slapen komt het altijd wel weer goed. Maar als je een jetlag hebt, daarna vroeg op moet én een nacht of 3-4 achter elkaar slecht of erg kort slaapt, dan ben je het op den duur wel beu. In Ninh Binh moesten we écht even bijtanken voor we weer verder reisden. Gelukkig hadden we daar dan ook de tijd voor.

Brandwond in Phong Nha

Helaas stapte ik, na een supertof bezoek aan de Paradise Cave in Phong Nha, aan de verkeerde kant van de motor af (heel dom), kwam ik met mijn kuit tegen de hete uitlaat en hield ik daar een beste brandwond aan over. Gelukkig nam de pijn na een uur of 2 af, maar lastig is het wel! Vooral de eerste paar dagen als je goed moet oppassen dat het niet infecteert (een stukje was open wond) en je iedere dag de boel moet desinfecteren. Inmiddels is het goed aan het genezen, bladdert de oude huid af (bah!) en komt er nieuwe huid doorheen. Een blijvend souvenirtje, zullen we maar zeggen.

Mekong Delta tour

In het zuiden van Vietnam wilden we graag de Mekong Delta verkennen. We kozen ervoor om dat met een meerdaagse tour te doen. Vooral omdat we niet zo’n zin hadden om zelf uit te zoeken wat de leuke plekjes waren en misschien ook wel omdat ik van tevoren had gelezen dat veel mensen dat doen. Les geleerd: laat dat nooit een reden zijn om iets te doen. De tour was te vol en te druk om écht te genieten van dit mooie gebied en de groep was veel te groot. Gelukkig was de tweede dag een stuk leuker en was de groep gehalveerd. Een volgende keer zou ik het zeker op eigen houtje doen! Dan maar wat meer huiswerk.

Muggen

Dat vind ik toch zulke irritante beesten! En op één of andere manier vinden ze mij juist wél heel leuk. Het valt op zich mee met de muggen hier, maar zo af en toe (zoals nu) zijn ze er ineens. En dan heb ik natuurlijk meteen acht muggenbulten tegelijk. En de volgende dag nog vier erbij.

dsc01709  dsc00982

Tussenstand

Leuk om bij te houden hoe we allemaal gereisd hebben! Daarom hier nog een klein lijstje. Sowieso houd ik een heleboel dingen goed bij. Gewoon omdat ik het leuk vind, maar ook zodat ik nog tips kan geven over bijvoorbeeld de route, bustijden en budgetten per land. Ik kan je nu alvast vermelden dat we in Vietnam onder ons dagbudget zijn gebleven! 🙂

Afgelegde afstand: (ongeveer) 3350 km
Beesten (in onze kamers): 1 rat, 2 kakkerlakken, 1 salamander

2 Comments

1. Ha lief stel,

Beetje laat jullie blog ontdekt, maar vandaag flink bijgelezen. Wat een geweldige reis ! Ik (M) ben een keer een week in Vietnam geweest (Hanoi, DaLat, Ho Chi Min, er is veel christenvervolging in dit land) maar ik leer de bezienswaardigheden van Vietnam nu pas kennen.
    Alle goeds, vreugde en zegen gewenst!